http://aaxou.blogspot.gr

http://aaxou.blogspot.gr-ΙΣΤΟΤΟΠΟΣ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΑΝΑΡΤΗΣΕΩΝ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ...ΤΟΥ ΔΑΣΚΑΛΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΑΛ. ΧΟΥΛΙΑΡΑ...Μέσα σε ένα σύγχρονο και συνεχώς εξελισσόμενο περιβάλλον ο δάσκαλος σήμερα καλείται να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις και προκλήσεις της εποχής. Μέσα σ΄αυτές είναι και ο νέος ψηφιακός κόσμος που μας αγκαλιάζει όλους . Στο καινούριο αυτό περιβάλλον θέλοντας να ανταποκριθώ στις νέες προοπτικές που ανοίγει η τεχνολογία, επιχειρώ μέσα από τον ιστότοπο αυτό να προβάλλω τη δική μου ταυτότητα, να δώσω το δικό μου στίγμα πιστεύοντας πως οι φωνές μας , οι φωνές των παιδιών μας είναι αυτές που μπορούν να υποσχεθούν έναν καλύτερο και γεμάτο αισιοδοξία κόσμο. Με τιμή ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΛ. ΧΟΥΛΙΑΡΑΣ..ΔΑΣΚΑΛΟΣ ...Η παιδεία είναι πανηγύρι της ψυχής, γιατί σ' αυτήν υπάρχουν πολλά θεάματα και ακούσματα της ψυχής...Σωκράτης...Αθηναίος φιλόσοφος.. .

ΠΡΟΣΦΑΤΑ...1

ΠΡΟΣΦΑΤΑ...2

Πέμπτη 6 Μαρτίου 2014

«KAΛΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ»...

«KAΛΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ»...

Μία από τις ελάχιστες επαγγελματίες του είδους, η Λενα Σεπτεμβρη καλλιεργεί την ξεχασμένη, τα τελευταία χρόνια, τέχνη της καλλιγραφίας. Με όπλα την πένα και το μελάνι, μαθαίνει στα μικρά παιδιά να κάνουν ωραία γράμματα αλλά και να αγαπούν τη γραφή.
«KAΛΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ»... ακούγοντας αυτές τις λέξεις σκεφτόμαστε αμέσως την καλλιγραφία και τον κονδυλοφόρο. Η λέξη «καλλιγραφία» προέρχεται από δύο αρχαίες λέξεις, «κάλλος + γράφω», που σημαίνουν ωραία γραφή. Στη χώρα μας, η καλλιγραφία έχει ξεχαστεί εντελώς. Οι παλαιότεροι θα θυμούνται το μάθημα καλλιγραφίας-ιχνογραφίας, το οποίο διδασκόταν στα σχολεία και σταμάτησε περίπου στα μέσα του 1970. Από τη στιγμή που σταμάτησε, ξεχάστηκε και η ωραία γραφή. Ακόμη και στην εκπαίδευση, σήμερα, δεν ενδιαφέρονται αν έχουν ομορφιά τα γραπτά των παιδιών, αλλά μόνο να «βγαίνει νόημα».

Ανταπόκριση. «Είναι πολύ σημαντικό και άκρως ενθαρρυντικό το ενδιαφέρον που δείχνουν σήμερα οι Ελληνες για τα καλλιγραφικά έργα, παρότι έχει εκλείψει πολλά χρόνια αυτή η τέχνη», υπογραμμίζει η κ. Σεπτέμβρη.
Ο καλλιγράφος δημιουργεί μόνο με την πένα και το μελάνι του, κάνοντας το κάθε έργο μοναδικό, μη επαναλαμβανόμενο. Η καλλιγραφία είναι τέχνη, πραγματική τέχνη. Ηρεμη, δημιουργική, με τεχνικές δυσκολίες, αλλά και με μεγάλες δυνατότητες. «Από μικρή θυμάμαι τον εαυτό μου με ένα μολύβι στο χέρι, να γράφω συνεχώς και να προσπαθώ να κάνω όμορφα γράμματα, χωρίς να γνωρίζω την καλλιγραφία, αφού δεν την πρόλαβα στο σχολείο», αναφέρει η Λένα Σεπτέμβρη, μία από τις ελάχιστες Ελληνίδες που ασχολούνται με την τέχνη της καλλιγραφίας.
Οι σπουδές στο εξωτερικό
«Στο εξωτερικό, ανακάλυψα και διδάχθηκα την καλλιγραφία, δίπλα σε καταξιωμένους καλλιγράφους, παίρνοντας τις πρώτες μου πιστοποιήσεις και διπλώματα σε συγκεκριμένες γραμματοσειρές. Πολλοί πιστεύουν, λανθασμένα, ότι απλώς κρατάς την πένα και γράφεις πάνω στο χαρτί. Σε κάθε έργο γίνονται πολλές δοκιμές πριν γραφτεί στο επίσημο χαρτί, όπως μέτρημα διαστημάτων, διάφορα νούμερα πένας, διαφορετικά μελάνια κ.λπ. Συχνά, έπειτα από όλες αυτές τις δοκιμές γράφεις στο επίσημο χαρτί και πάλι κάνεις λάθος. Και ξανά από την αρχή. Αυτή η διαδικασία μπορεί να διαρκέσει πολλές ώρες. Τελειώνοντας, έχεις πολλά αποτυχημένα χαρτιά και λερωμένα χέρια από το μελάνι. Μέρος της υπέροχης ιεροτελεστίας. Η καλλιγραφία θα ήταν όμορφο να επιστρέψει στη ζωή μας. Οι παλαιότεροι τη νοσταλγούν, οι δε νεότεροι έχουν αρχίσει να ενδιαφέρονται».

Τεχνική. Παραμένει η παλαιά, βουτώντας τη μύτη της πένας στο μελάνι.
Η καλλιγραφία χάνεται στα βάθη των αιώνων. Οπως όλα τα πράγματα, εξελίσσεται και αυτή συνεχώς. Δίνοντας συνοπτικές ιστορικές πληροφορίες για την καλλιγραφία, θα λέγαμε ότι το πιο διαδεδομένο καλλιγραφικό αλφάβητο ήταν το ρωμαϊκό, λόγω μεγάλης εξάπλωσης του ρωμαϊκού κράτους, το οποίο συνδύαζε τρία αλφάβητα του αρχαίου κόσμου, το ελληνικό, το φοινικικό και το ετρουσκικό. Η ρωμαϊκή καλλιγραφία εκδηλώθηκε στη Ρώμη το 600 π.Χ. περίπου και η μορφή της ήταν μόνο σε κεφαλαία γράμματα. Εμφανιζόταν σκαλισμένη σε τύμβους και πέτρες ή ζωγραφισμένη σε τοίχους. Τον 2ο και 3ο αιώνα μ.Χ., εμφανίστηκε στα μοναστήρια η γραμματοσειρά Uncial, την οποία χρησιμοποιούσαν οι μοναχοί για να αντιγράψουν αποσπάσματα από τη Βίβλο σε εκκλησιαστικά βιβλία.

Εργο Τέχνης. Αξία στην καλλιγραφία έχει το χειροποίητο και η μοναδικότητα.
Αργότερα, με την εξάπλωση των λαών, τις κατακτήσεις, τις χώρες και διάφορες άλλες παραμέτρους που επηρέαζαν τη γραφή, η καλλιγραφία εξελίχθηκε με πολλές καλλιγραφικές γραμματοσειρές, όπως οι: gothic, italic, carolingian, copperplate και πολλές άλλες. Ελληνικές γραμματοσειρές από τα παλαιά χρόνια είναι η αρχαία ελληνική και η βυζαντινή σε διάφορους τύπους. Η σύγχρονη ελληνική καλλιγραφία εκφράζεται μέσω των δυτικών γραμματοσειρών.

Δημιουργία. Καλλιγραφικά έργα μπορούν να γίνουν σε κείμενα, ποιήματα, χειροποίητα βιβλία, λογότυπους, εταιρική παρουσίαση, προσκλητήρια, διπλώματα.
Υπάρχουν πολιτισμοί, όπως ο κινεζικός και ο αραβικός, που δεν στηρίζουν τα γράμματά τους στους αρχαίους ελληνικούς ή λατινικούς χαρακτήρες. Αυτοί οι πολιτισμοί έχουν δικά τους γραφικά σύμβολα και χρησιμοποιούν την καλλιγραφία πάνω σε αυτά. Παρατηρώντας την κινεζική ή αραβική καλλιγραφία, συνειδητοποιούμε ότι πρόκειται για πραγματικά αριστουργήματα.
Η καλλιγραφία στις μέρες μας, εκτός από τα κείμενα, ενσωματώνεται και συμβαδίζει με άλλες τέχνες, όπως για παράδειγμα τη ζωγραφική. Δημιουργούνται πλέον καλλιγραφικά έργα σε διαφορετικές γραμματοσειρές, διαφορετικούς χρωματισμούς, με θέματα ζωγραφικής να συνυπάρχουν, με πινέλα, χρώματα, αντικείμενα, με πολλή φαντασία και γούστο. Εργα που μπορούν να σταθούν σε οποιαδήποτε έκθεση, μουσείο, επαγγελματικό ή οικιακό χώρο φιλότεχνων και εκλεπτυσμένων ανθρώπων. «Θέλοντας να μυήσω τα παιδιά στην καλλιγραφία, ξεκίνησα στο εργαστήριό μου στη Νέα Ερυθραία μαθήματα καλλιγραφίας σε μαθητές δημοτικού και μαθήματα εξ αποστάσεως δι' αλληλογραφίας σε παιδιά που μένουν στην επαρχία. Σίγουρα κάποια από αυτά θα έχουν όνειρο τα όμορφα γράμματα, όπως είχα κι εγώ μικρή. Μέσα από αυτήν τη διαδικασία τους δίνεται η δυνατότητα να βελτιώσουν αισθητά τον γραφικό τους χαρακτήρα και να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και πολλά ''μπράβο'' από τους δασκάλους τους», καταλήγει η κα. Σεπτέμβρη.
Ο Στέλιος κι ο Γιώργος, μαθητές δημοτικού, μοιράστηκαν μαζί μας μικρά μυστικά της τέχνης που διδάσκονται εδώ και λίγο καιρό. «Μας αρέσει να γράφουμε ωραία γράμματα. Εχουμε δική μας πένα και τη χρησιμοποιούμε καμιά φορά. Βέβαια, με την πένα λερώνονται τα χέρια μας, αλλά είναι πολύ ωραίο». «Τα παιδιά θα είναι οι μελλοντικοί μας πρεσβευτές της "καλής" γραφής. Η καλλιγραφία», λέει η κ. Σεπτέμβρη, «πιστεύω ακράδαντα ότι έχει μέλλον».
Mαρίνα Zιώζιου
marina@pegasus.gr